Obiekt

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.

Tytuł: Postawy studentów kierunku wychowanie fizyczne wobec włączenia uczniów z niepełnosprawnością fizyczną do szkolnych zajęć wychowania fizycznego

Abstrakt:

Postawy nauczycieli są czynnikiem determinującym skuteczność procesu inkluzji. Celem badań było poznanie postaw, polskich studentów wychowania fizycznego wobec włączenia uczniów z niepełnosprawnościami fizycznymi do zajęć wychowania fizycznego (WF). Metodyka: Do badań została użyta Polska, wersja kwestionariusza ATIPDPE-R-PL (Attitude towards Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education- Revised), utworzonego na podstawie Teorii Planowanego Zachowania (TPB). Badaniami objęto 1204 studentów WF, przebadanych w dwóch okresach czasowych (572 respondentów uczących się na 1-nej uczelni w badaniu w 2016 r. oraz 632 studiujących na 11 uczelniach w badaniu w 2023 r.). Do analizy wyników użyto testu ANOVA, testu U Manna-Whitneya, a także wielorakiej regresji hierarchicznej. Wyniki wskazują, że studenci mają dominujące pozytywne postawy wobec inkluzji, ale rozumieją, że proces włączenia, może mieć również negatywne skutki. W okresie 7 roku oddzielających badania, nastąpił wzrost średnich wyników postaw (dla grupy 2016 x̄=54,98, dla grupy 2023 x̄=62,28; p=0,005). W obu badaniach kobiety wykazały bardziej pro-inkluzyjne postawy niż mężczyźni. Zaledwie 12,2% badanych zadeklarowało odbycie kursów z tematyki WF dla osób z niepełnosprawnością w czasie swojej edukacji na uczelni. Analizy regresji potwierdziły, że trzy komponenty teorii TPB były pre ; dykatorami intencji i tłumaczyły ponad 50% wariancji intencji. Wnioski: Wykazano bardziej pro-inkluzyjne postawy w grupie kobiet niż mężczyzn. Rok studiowania nie miał wpływu na współczynniki postaw ani intencji.

Miejsce wydania:

Kraków

Stopień studiów:

2 - studia doktoranckie

Instytucja nadająca tytuł:

Wydział Nauk o Zdrowiu

Promotor:

Wilk-Frańczuk, Magdalena ; Zyznawska, Joanna

Data wydania:

2023

Identyfikator:

oai:dl.cm-uj.krakow.pl:5097

Sygnatura:

ZB-138792

Język:

pol

Prawa dostępu:

tylko w bibliotece

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

29 kwi 2024

Data dodania obiektu:

29 kwi 2024

Liczba wyświetleń treści obiektu:

0

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

0

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

http://www.dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/5098

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Nazwa wydania Data
ZB-138792 29 kwi 2024
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji